آموزش ارسال لیست مالیات حقوق کارکنان به سازمان امور مالیاتی

سامانه مالیات حقوق، توسط سازمان امور مالیاتی برای دسترسی بهتر و آسان‌تر افراد راه‌اندازی شده که باید اطلاعات مالیات حقوق کارکنان خود را در اختیار این سازمان قرار دهند. البته که ارسال اطلاعات حقوق به سازمان امور مالیاتی هم برای کارفرما و هم کارکنان مجموعه، به عهده کارفرما است؛ اما محاسبه مالیات بر عهده خود سازمان خواهد‌بود. از آنجایی که در فرایند جدید، محاسبه مالیات حقوق برعهده اداره مالیات است، تغییراتی در ارسال مالیات حقوق به‌ وجود آمده که در این مقاله به طور کامل به آن می‌پردازیم.

مالیات حقوق

سامانه ارسال مالیات بر حقوق

شرکت‌ها یا مودیان مالیاتی که ملزم به ارسال لیست مالیات بر حقوق کارکنان خود هستند، می‌توانند بدون مراجعه حضوری، از طریق سامانه ارسال مالیات حقوق خود در سایت سازمان امور مالیاتی، مراحل مربوط به ارسال لیست مالیات حقوق کارکنان خود را انجام دهند.

هدف از راه اندازی سامانه مالیات حقوق، در ابتدا افزایش سرعت و راحتی شرکت‌ها و مودیان در ارسال لیست اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق است. جلب رضایت مودیان مالیاتی، ایجاد شفافیت و صرفه جویی در زمان ، کاهش هزینه‌ها، از دستاوردهای اجرای این طرح است.

در سامانه ارسال مالیات حقوق، همه جزئیات و اطلاعات در مورد دریافت‌کننده و پرداخت‌کننده حقوق ذکر شده و جزئیات مربوط به مزایا، میزان حقوق و مالیاتی که باید پرداخت شود، در قالب فایل‌های الکترونیکی از مودیان مالیاتی دریافت و در سامانه ارسال مالیات حقوق ذخیره می‌شود.

یکی از مهم‌ترین جوانب سامانه این است که مالیات بر حقوق، به عنوان بخش مهمی از درآمد مالیاتی دولت، می‌تواند در تأمین نیازهای عمومی جامعه نقش اساسی داشته‎‌باشد. در نهایت، کارفرمایان موظف‌اند که اطلاعات دقیق و جزئیات دستمزد کارکنان را به صورت گزارش در این سامانه ارائه دهند.

 

امکانات سایت مالیات

سامانه مالیات حقوق، خدمات و امکانات متنوعی به اشخاص حقوقی و حقیقی ارائه می‌دهد. علاوه بر ارسال لیست حقوق، این سایت این امکانات را ارايه می‌دهد:

1. بیمه

در این بخش، می‌توان اطلاعات مربوط به بیمه خود و کارکنان خود را مدیریت کرد؛ این شامل ثبت و پرداخت بیمه‌نامه‌ و اطلاعات مربوط به بیمه می‌شود.

 2. اظهارنامه مالیاتی

امکان ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی را برای افراد حقوقی و حقیقی فراهم می‌کند. شما نیز می‌توانید مالیات خود را آنلاین ارائه دهید.

3. گواهی نامه ارزش افزوده

این بخش این اجازه را می‌دهد که گواهی‌نامه‌ و مدارک مربوط به ارزش افزوده را برای کسب و کارهای خود دریافت و مدیریت کنید.

با ورود به سامانه و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که شما باید ابتدا شرایط و نکات مربوط به خدمات مورد نظر خود را مطالعه کنید و سپس گزینه “ثبت” یا موارد مشابه را انتخاب کرده تا به صفحه مربوط به خدمات دلخواهتان منتقل شوید.

صفحه اصلی این سامانه شامل منویی است که امکان دسترسی به انواع خدمات فراهم شده را می‌دهد. این منو شامل گزینه‌هایی نظیر صفحه شخصی ، حقوق بگیران، فهرست حقوق، گزارش خطا، راهنما و خروج است. همچنین در منوی فهرست حقوق و حقوق بگیران، زیرمنوای، برای دسترسی به جزئیات مربوط به دستمزد کارمندان و لیست‌های مالیاتی موجود است.

به این ترتیب، با انتخاب از این امکانات و خدمات متنوع، اشخاص حقوقی و حقیقی می‌توانند به صورت آنلاین و آسان از سامانه مالیات حقوق بهره‌برداری کنند و امور مالیاتی خود را مدیریت نمایند.

گواهینامه ارزش افزوده

لیست مالیات بر حقوق

لیست مالیات حقوق، یک لیست دارای اطلاعات حقوقی و مالیات حقوق هر یک از پرسنل شرکت است. همانگونه که ذکر شده، اگر پرسنل شرکت‌ها ماهیانه دستمزدی بیشتر از حداقل حقوق قانون کار دریافت کرده‌اند، موظف هستند که با توجه به حقوق دریافتی که دارند مالیات حقوق خود را پرداخت کنند؛ البته ارسال آن به عهده پرسنل نیست و کارفرما باید برای ارسال لیست مالیات دستمزد یا اصطلاحا ارسال لیست حقوق به دارایی برای پرسنل خود اقدام کند.

لیست مالیات حقوق شامل اطلاعات حسابداری حقوق و دستمزد کارکنان و کارگران از جمله نام و نام خانوادگی، کد پرسنلی، مزایای مشمول مالیات ماه، مزایای مشمول مالیات سال و مالیات قابل پرداخت ماه جاری است. ارسال این لیست برای اداره دارایی به صورت ماهیانه انجام می‌گیرد و درصورت عدم ارسال لیست، کارفرما باید منتظر جریمه عدم ارسال لیست مالیات حقوق باشد.

لیست مالیات حقوق باید حداکثر تا مدت 30 روز پس از محاسبه و کسر آن به اداره مالیات ارسال شود. به بیان دیگر ارسال لیست مالیات باید در پایان هر ماه توسط کارفرما انجام گیرد.

 

ارسال لیست مالیات حقوق به دارایی

ارسال لیست حقوق به دارایی به دلیل این که در آن مبلغ مالیات هریک پرسنل مشخص می‌شود حساس بوده و برای تهیه آن نیز به دقت بالایی نیازمند است. باتوجه به حساسیت این لیست در این قسمت سعی می‌کنیم نحوه ارسال لیست حقوق به دارایی را به شما آموزش بدهیم.

برای ارسال لیست مالیات حقوق و دستمزد باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • ابتدا باید به سامانه http://salary.tax.gov.ir1 مراجعه کنید و با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور وارد پورتال خود شده و پس از ورود می‌توانید فهرست حقوق و حقوق جدید را انتخاب کنید.
  • پس از گذراندن مرحله اولیه جهت ارسال مالیات حقوق، در این قسمت فیلدهای مربوط به حوزه عملیاتی، ماه، نام و نوع لیست نمایش داده می‌شود، که باید آن‌ها را تکمیل کنید. برای تکمیل اطلاعات ارسال مالیات باید به چند نکته زیر توجه کنید.
  • نام حوزه مالیاتی به صورت پیش فرض دسته بندی است و از میان آن‌ها حوزه عملیاتی برای ارسال لیست مالیات حقوق را انتخاب کنید.
  • نوع ارسال لیست مالیات دستمزد که شامل: الحاقی، اصلی و اصلاحی است را انتخاب کنید. اگر ارسال آن برای اولین بار باشد گزینه اصلی را انتخاب می‌کنیم. اگر اشتباهاتی در لیست قبل داشته‌ باشیم و جهت تصحیح آن‎ها وارد سامانه شده ‌باشیم از گزینه الحاقی استفاده کنید. در نهایت اگر فایلی که ماه قبل ارسال کرده‌ایم و ثبت نهایی شده‌ است به صورت کلی اشتباه بود و ایراد داشت، گزینه اصلاحی را انتخاب می‌کنیم.

پس از انجام تمامی این کارها به فهرست حقوق مراجعه کنید. در این فهرست چند گزینه نمایش داده می‌شود:

فهرست حقوق جدید: در اینجا می‌توانید برای ارسال لیست مالیات، یک لیست جدید انتخاب کنید.

فهرست فایل های ارسالی: در این قسمت می‌توانید برای ارسال لیست مالیات دستمزد و حقوق از فهرست فایل‌هایی که تا کنون برای اداره مالیات ارسال کرده‌اید استفاده کنید.

فهرست فایل های ارسالی

فهرست لیست ها: در این فهرست، برای ارسال لیست مالیات حقوق، لیست مالیات حقوق مودی برای شما نمایش داده خواهد ‌شد.

فهرست قبض ها: در این فهرست برای ارسال مالیات حقوق، لیست هایی که مودی ارسال کرده‌ است نشان داده می‌شود.

حال تمام موارد را پر کرده‌ایم و زمان ارسال لیست حقوق به دارایی است. اگر اطلاعات وارد شده مطابقت داشته‌‌باشد نسبت به تایید و ارسال لیست حقوق به دارایی اقدام کنید.

تمامی موارد فوق نحوه ارسال و آموزش لیست مالیات حقوق را به طور جامع بیان کرده‌است. شما با استفاده از این موارد می‌توانید به راحتی لیست حقوق خود را ارسال کنید.

 

مالیات بر حقوق

در سامانه ارسال لیست مالیات بر حقوق، همه اطلاعات و جزییات مورد نیاز در مورد دریافت‌کننده، پرداخت‌کننده حقوق و جزئیات مربوط به میزان حقوق ، مزایا و مالیاتی که باید پرداخت شود در قالب فایل‌های الکترونیکی از مودیان مالیاتی دریافت و در سامانه ارسال مالیات حقوق ذخیره می‌شود.

اگر شما کسی هستید که در این باره نیازمند اطلاعات بیشتر هستید به سایت کیان محاسبان مراجعه کنید.

سوالات متداول

 

هدف از راه اندازی این سامانه چیست؟

هدف از راه اندازی سامانه مالیات حقوق، در ابتدا افزایش سرعت و راحتی شرکت‌ها و مودیان در ارسال لیست اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق است.

 

لیست مالیات بر حقوق شامل چه چیزی می باشد؟

لیست مالیات حقوق، یک لیست دارای اطلاعات حقوقی و مالیات حقوق هر یک از پرسنل شرکت است.

 

برای ارسال لیست مالیات چه مدت فرصت است؟

لیست مالیات حقوق باید حداکثر تا مدت 30 روز پس از محاسبه و کسر آن به اداره مالیات ارسال شود.

مجید رضایی
مجید رضایی مدیر سایت