ترازنامه حسابداری چیست ؟ | آشنایی با جزئیات ترازنامه حسابداری

یکی از صورت‌های مالی مهمی که در راستای سلامت مالی یک واحد اقتصادی باید به آن توجه ویژه‌ای داشت، ترازنامه حسابداری است. تمامی سازمان‌ها و شرکت‌های فعال در داخل کشور برای پرداخت اعتبارات مالی نیاز دارند تا بدانند ترازنامه حسابداری چیست و چه نیازی به ارائه آن وجود دارد.

ترازنامه حسابداری چیست ؟

ترازنامه حسابداری یکی از مهم‌ترین صورت‌های مالی یک شرکت یا سازمان است که در راستای ارائه اطلاعات مالی دقیق به تصمیم‌گیرندگان داخل و خارج سازمان ارائه می‌شود. در طی این گزارش مالی، وضعیت دارایی، بدهی‌ها و سرمایه‌های جاری یک واحد اقتصادی مشخص می‌شود.

ترازنامه حسابداری

با توجه به اطلاعات ارائه شده در ترازنامه و بر اساس فاکتورها و اسنادی که در ترازنامه وجود دارد، میزان دقیق بدهی‌ها و دارایی واحد اقتصادی مشخص شده و از این طریق می‌توان موقعیت مالی واحد اقتصادی مورد نظر خود را مشخص کرد.

اهمیت تدوین ترازنامه مالیاتی

تدوین و ارائه ترازنامه مالیاتی از جنبه‌های مختلفی برای یک سازمان اهمیت دارد. ترازنامه در وهله اول به شکلی خلاصه و منظم وضعیت مالی شرکت را مشخص کرده و اطلاعات موجود در آن به افراد و ارگان‌های مختلف نظیر: مدیران، سرمایه‌گذاران و بانک‌ها کمک می‌کند تا وضعیت مالی شرکت را به شکلی دقیق درک نمایند.

علاوه بر آن، ترازنامه حسابداری نقش مهمی را در افزایش پایایی و اطمینان از اطلاعات مالی ایفا می‌کند. ارقام و اطلاعات به کار رفته در ترازنامه بر اساس روش‌های حسابداری استاندارد و بر مبنای جدیدترین قوانین مالیاتی گزارش می‌شود که این موضوع نقشی اساسی را در افزایش اعتماد مخاطبان دارد.

آشنایی با اقلام مختلف اساسنامه

یکی از موارد مهمی که به شما کمک می‌کند بدانید ترازنامه حسابداری چیست، آشنایی با اقلام آن است. به طور کلی در ترازنامه حسابداری دو ستون اصلی وجود دارد که با یکدیگر هم تراز هستند. این دو ستون به دارایی‌ها و مجموع بدهی‌ها و سرمایه‌های شرکت اختصاص دارد.

اقلام ترازنامه

در ادامه به طور کلی‌تر اقلام رایج در اساسنامه حسابداری بررسی خواهد شد:

·       دارایی ها

در اولین ستون از ترازنامه حسابداری، دارایی‌های واحد مورد نظر بر مبنای ترتیب نقدینگی از بالا به سمت پایین درج می‌شود. میزان نقدینگی بر مبنای سهولت تبدیل دارایی به وجه نقد مشخص می‌شود. به طور کللی دارایی‌ها را می‌توان در دو بخش جاری و غیر جاری دسته‌بندی کرد:

  • دارایی جاری (نقدینگی بالا): وجوه نقد، مخارج پیش پرداخت شده، حساب‌های قابل نقد
  • دارایی غیر جاری: سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت، دارایی‌های ثابت، حقوق مالکیت نظیر: حق نشر

·        بدهی ها و سرمایه ها

در ستون دیگر ترازنامه حسابداری بدهی‌ها و سرمایه‌ها درج می‌شود. بدهی شامل دیونی است که شرکت موظف به پرداخت آن بوده و می‌تواند شامل موارد مختلفی از جمله: اجاره‌بهت، حقوق و دستمزد شود. بدهی‌ها نیز در دو بخش جاری و غیر جاری قرار می‌گیرد و دیونی که کم‌تر از یک سال از سر رسید آن‌ها باقی مانده جاری محسوب می‌شوند.

در بخش دیگر این ستون نیز مبلغی که به صاحبان سرمایه شرکت تعلق دارد، درج می‌شود. از این مبلغ به آن دارایی خالص یاد می‌شود.

تدوین ترازنامه حسابداری در کم ترین زمان

حال که می‌دانید ترازنامه حسابداری چیست باید به دنبال راه‌کاری برای تدوین اصولی و صحیح این سند با اهمیت بود. برای تدوین ترازنامه حسابداری نیاز به دانش تخصصی در حوزه حساب‌داری وجود دارد و فرایند آن باید تحت نظر افراد متخصص اجرایی شود.

ثبت ترازنامه

مجموعه کیان محاسبان با همراهی کادری متخصص و مجرب، تمامی امور حساب‌داری مورد نظر شما را در کم‌ترین زمان و با کیفیتی تضمین شده انجام می‌دهد. برای دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات تکمیلی می‌توانید همین حالا با شماره‌های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

[toggle title=”ترازنامه حسابداری چیست؟
” state=”close”]

ترازنامه حسابداری یکی از مهم‌ترین صورت‌های مالی یک شرکت یا سازمان است که در راستای ارائه اطلاعات مالی دقیق به تصمیم‌گیرندگان داخل و خارج سازمان ارائه می‌شود. در طی این گزارش مالی، وضعیت دارایی، بدهی‌ها و سرمایه‌های جاری یک واحد اقتصادی مشخص می‌شود.[/toggle]

[toggle title=”تنظیم ترازنامه حسابداری چه اهمیتی دارد؟
” state=”close”]

تدوین و ارائه ترازنامه مالیاتی از جنبه‌های مختلفی برای یک سازمان اهمیت دارد. ترازنامه در وهله اول به شکلی خلاصه و منظم وضعیت مالی شرکت را مشخص کرده و اطلاعات موجود در آن به افراد و ارگان‌های مختلف نظیر: مدیران، سرمایه‌گذاران و بانک‌ها کمک می‌کند تا وضعیت مالی شرکت را به شکلی دقیق درک نمایند[/toggle]

[toggle title=”چگونه می‌توان ترازنامه مالیاتی را به شکلی اصولی تنظیم کرد؟
” state=”close”]

برای تدوین ترازنامه حسابداری نیاز به دانش تخصصی در حوزه حساب‌داری وجود دارد و فرایند آن باید تحت نظر افراد متخصص اجرایی شود. مجموعه کیان محاسبان با همراهی کادری متخصص و مجرب، تمامی امور حساب‌داری مورد نظر شما را در کم‌ترین زمان و با کیفیتی تضمین شده انجام می‌دهد.[/toggle]

مجید رضایی
مجید رضایی مدیر سایت