تنظیم اظهارنامه مالیاتی | به همراه روش های تهیه و ارسال

تمامی افرادی که مشمول پرداخت مالیات هستند، در هر سال مالی باید نسبت به تنظیم اظهارنامه مالیاتی و ارائه آن به اداره مالیات اقدام کنند.

اظهارنامه مالیاتی شامل درآمد، هزینه‌ها و سرمایه شخص یا اشخاص موظف به پرداخت مالیات است تا مقدار مالیاتی که باید پرداخت کنند، تعیین شود.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی درواقع کارنامه مالی سالانه اشخاص موظف به پرداخت مالیات و شامل محاسبه میزان مالیاتی که است آنان باید به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

به واسطه تنظیم اظهارنامه مالیاتی مشخص می‌‎شود اشخاصی که مشمول پرداخت مالیات هستند، باید چه مقدار مالیات پرداخت کنند.

محاسبه مالیات

چه کسانی موظف به پرداخت مالیات هستند؟

در بخش پرداخت مالیات مستقیم، برخی اشخاص و شرکت‌ها باید برای حفظ منابع و دارایی‌های خود مالیات بپردازند. افرادی که موظف به پرداخت مالیات مستقیم هستند عبارت‌اند از:

  • کلیه مالکین، اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی نسبت به اموال یا املاک خود واقع در ایران طبق مقررات باب دوم.
  • هر شخص حقیقی ایرانی مقیم داخل کشور نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران تحصیل می‌نماید.
  • هر شخص حقیقی ایرانی مقیم خارج از ایران نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران تحصیل می‌کند.
  • هر شخص حقوقی ایرانی نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران تحصیل می‌نماید.
  • هر شخص غیر ایرانی (اعم از حقیقی یا حقوقی) نسبت به درآمدهایی که در ایران تحصیل می‌کند و همچنین نسبت به درآمدهایی که بابت واگذاری امتیازات یا سایر حقوق خود یا دادن تعلیمات وکمک‎های فنی یا واگذاری فیلم‌های سینمایی (که به عنوان بهای حق نمایش یا هر عنوان دیگر عاید آن‎ها می‎گردد) از ایران تحصیل می‌کند.

چه کسانی موظف به پرداخت مالیات نیستند؟

افرادی که معمولا بودجه آنان توسط دولت تامین می‌شود، مشمول تنظیم اظهارنامه مالیاتی نیستند که عبارت‌اند از:

  1. وزارت‎خانه‌ها وموسسات دولتی
  2. شهرداری‌ها
  3. دستگاه‌‎‌‌ها و مراکزی که بودجه آن‎ها توسط دولت پرداخت می‌شود.
  4. تمامی مواردی که از طرف امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری دارای مجوز هستند، بر اساس نظر مقام معظم رهبری تعیین میشوند.
پرداخت مالیات

نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی چگونه است؟

نحوه تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیاتی به صورت زیر است:

  • اشخاص حقیقی و حقوقی، لازم است پایان هر سال مالی جهت اعلام مقدار درآمد، هزینه‎ها، دارایی و… خود و مشخص شدن میزان مالیات سالانه‎ای که باید پرداخت کنند، به سایت www.tax.gov.ir مراجعه نموده و نسبت به تکمیل فرم اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند.
  • بعد از ورود به سایت و وارد کردن مشخصات، اشخاص باید ثبت نام کرده و اظهارنامه الکترونیکی را دریافت، تکمیل و ارسال نمایند.
  • بعد از انجام این مرحله، اشخاص، قبوض مالیاتی خود را دریافت کرده سپس می‌بایست نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.
  • اظهارنامه تا 12 ماه پس از ارائه کردن آن به اداره دارایی رسیدگی می‌شود. دارایی در این مدت به بررسی اظهارنامه منطبق با مدارک و مستندات فرستاده می‌شود و پس از آن مودیان اقدام کرده و در آخر برگه تشخیص صادر می‌نماید. (زمان ابلاغ برگه تشخیص حداکثر تا 3 ماه است)
نحوه تنظیم

بستری امن برای انجام امور مربوط به تنظیم اظهارنامه مالیاتی

تنظیم اظهارنامه مالیاتی باید تا پایان سال مالی توسط اشخاص مشمول پرداخت مالیات به اداره دارایی ارائه گردد تا مقدار مالیاتی که باید پرداخت کنند مشخص شود.

شرکت کیان محاسبان با کادر مجرب و سابقه درخشان در زمینه انجام امور مالی و حسابداری، تمامی امور موارد به تنظیم اظهارنامه مالیاتی را برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مذکور به عهده خواهد گرفت. برای این منظور می‌توانید تمامی موارد مربوط به مالیات خود را به کادر باتجربه شرکت کیان محاسبان سپرده و از نتایج آن آسوده خاطر باشید.

سوالات متداول

چرا باید اظهارنامه مالیاتی بدهیم؟

مالیات سهمی است که هریک از ساکنین کشور به منظور تامین هزینه‎های عمومی کشور و حفظ و گسترش منابع اقتصادی، سیاسی و… موظف به پرداخت هستند. به این منظور، اشخاص حقیقی و حقوقی‌ای که مکلف به پرداخت مالیات هستند، باید نسبت به تنظیم اظهارنامه مالیاتی و ارائه آن به اداره مالیات اقدام کنند.

عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی چه عواقبی دارد؟

اگر اظهارنامه مالیاتی ارائه ندهید: از معافیت‌های مالی محروم شده و هم چنین، مشمول پرداخت جریمه خواهید شد که برای اشخاص حقوقی 30 درصد از کل مبلغ مالیات و برای اشخاص حقیقی 10 درصد از کل مبلغ مالیات محاسبه خواهد شد.

مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی تا چه زمانی است؟

مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی حداکثر تا پایان چهارماه شمسی پس از سال مالی یعنی تا 31 تیرماه است.

مجید رضایی
مجید رضایی مدیر سایت