چگونه حساب داری یک شرکت را انجام دهیم ؟

واحد حسابداری یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی است که برای ادامه حیات یک شرکت یا سازمان وجود آن ضرورت دارد. اجرای فرایند حساب داری یک شرکت نیاز به طی کردن مراحل مشخص و پیروی از یک سری قوائد دارد که به طور مفصل با آن‌ها آشنا خواهید شد.

وظایف واحد حسابداری

وظایف واحد حساب داری

واحد حساب‌داری شرکتی تماما بر روی امور مالی و بررسی موارد مرتبط با آن متمرکز است. بخش حساب داری یک شرکت مسئولیت محاسبه و ثبت دقیق تمامی دارایی‌ها و بدهی‌های یک شرکت را بر عهده داشته و مواردی از جمله: حقوق، خرید و فروش، اقساط، ترازنامه‌ها، موجودی نقدی و … را به طور کامل در قسمت مربوطه درج و بایگانی می‌کند.

برخی از وظایف واحد حسابداری را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

·  ثبت معاملات مالی

ثبت معاملات از اصلی‌ترین وظایف واحد حساب‌داری به شمار می‌آید که شامل ثبت تمامی معاملات مالی یک شرکت از جمله خرید و فروش کالا و خدمات، دریافت و پرداخت وجوه و پردازش حساب‌های بانکی می‌شود.

· تنظیم صورت های مالی

تنظیم ترازنامه و صورت‌های مالی به بهترین شکل وضعیت شرکت را از نظر مالی نمایان می‌کند و به مدیران این امکان را می‌دهد تا بتوانند به شکلی موثرتر برای مدیریت سرمایه خود تصمیم‌گیری نمایند. از جمله موارد ذکر شده در ترازنامه حسابداری می‌توان به: دارایی‌ها، بدهی‌ها، سرمایه صاحبان سهام و عملکرد مالی شرکت اشاره کرد.

تنظیم صورت های مالی

· مدیریت دارایی و بدهی

واحد حساب داری یک شرکت نقشی اساسی را در مدیریت دارایی‌ها و کاهش بدهی‌های یک شرکت ایفا می‌کند. در صورتی که این واحد بتواند وظیفه خود را به شکلی مناسب به انجام برساند، وضعیت مالی یک شرکت با پیشرفت قابل توجهی مواجه خواهد شد.

· انجام امور مالیاتی

میزان مالیاتی پرداختی، می‌تواند تاثیر قابل توجهی در سود و زیان یک شرکت داشته باشد. بخش حسابداری می‌تواند با تکمیل صحیح گزارشات و اظهارنامه‌های مالیاتی، میزان مالیات پرداختی یک شرکت را به حداقل رسانده و از پرداخت هزینه‌های اضافی پیش‌گیری نماید.

چگونه می توان امور حساب داری شرکت را انجام داد ؟

حساب‌داری یکی از مشاغل تخصصی محسوب می‌شود که نیاز به دانش و تجربه بالایی دارد. رشته حساب‌داری در بسیاری از دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود؛ اما افراد علاقه‌مند به این حوزه می‌توانند از طرق دیگر نیز برای آموزش حساب‌داری اقدام نمایند.

عملیات حساب‌ داری یک شرکت از حساسیت بسیار بالایی برخوردار بوده و باید تحت نظر افراد آموزش‌دیده و متخصص انجام گیرد. برای کسب تجربه در این زمینه شما می‌توانید به عنوان کارآموز در یک شرکت استخدام شوید؛ اما شما می‌توانید از طرق دیگر برای کسب آموزش تخصصی در حوزه حسابداری اقدام کرده و از این طریق فرصت‌های شغلی بسیار مناسبی را بدست بیاورید.

انجام امور حساب داری شرکت

مجموعه کیان محسابان بستری را برای شما فراهم آورده تا از طریق آن بتوانید تمامی آموزش‌های لازم برای فعالیت تخصصی در امور مختلف حساب داری یک شرکت را طی کرده و به تخصصی بالا در این حوزه دست پیدا کنید.

برای کسب اطلاعات تکمیلی و پاسخگویی به سوالات خود می‌توانید همین حالا با شماره‌های موجود در سایت تماس گرفته و از خدمات مشاوره بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

[toggle title=”
واحد حساب‌داری یک شرکت چه وظایفی را بر عهده دارد؟
” state=”close”]

بخش حساب داری یک شرکت مسئولیت محاسبه و ثبت دقیق تمامی دارایی‌ها و بدهی‌های یک شرکت را بر عهده داشته و مواردی از جمله: حقوق، خرید و فروش، اقساط، ترازنامه‌ها، موجودی نقدی و … را به طور کامل در قسمت مربوطه درج و بایگانی می‌کند.[/toggle]

[toggle title=”
واحد حسابداری در زمینه تنظیم صورت‌های مالی چه اموری را مد نظر دارد؟
” state=”close”]

تنظیم ترازنامه و صورت‌های مالی به بهترین شکل وضعیت شرکت را از نظر مالی نمایان می‌کند و به مدیران این امکان را می‌دهد تا بتوانند به شکلی موثرتر برای مدیریت سرمایه خود تصمیم‌گیری نمایند. از جمله موارد ذکر شده در ترازنامه حسابداری می‌توان به: دارایی‌ها، بدهی‌ها، سرمایه صاحبان سهام و عملکرد مالی شرکت اشاره کرد.[/toggle]

[toggle title=”
چگونه می‌توان به شکلی حرفه‌ای حساب‌ داری یک شرکت را انجام داد؟
” state=”close”]

عملیات حساب‌ داری یک شرکت از حساسیت بسیار بالایی برخوردار بوده و باید تحت نظر افراد آموزش‌دیده و متخصص انجام گیرد. برای کسب تجربه در این زمینه شما می‌توانید به عنوان کارآموز در یک شرکت استخدام شوید؛ اما شما می‌توانید از طرق دیگر برای کسب آموزش تخصصی در حوزه حسابداری اقدام کرده و از این طریق فرصت‌های شغلی بسیار مناسبی را بدست بیاورید.[/toggle]

مجید رضایی
مجید رضایی مدیر سایت