دفاتر قانونی مشهد

معرفی دفاتر قانونی مشهد و مزایای آن

موسسه تنظیم دفاتر قانونی مشهد با در نظر گرفتن حساسیت بالای ثبت دقیق اسناد و مدارک، متخصصان خود را برای انجام این امور به صورت تخصصی آموزش داده است. شما می‌توانید از طریق آشنایی کامل با انواع دفاتر قانونی از جریمه‌های احتمالی، معاف شوید.

دفاتر قانونی حسابداری چیست؟

بر اساس قانون، تمامی صاحبان کسب و کار، موظفند کلیه مبادلات مالی خود را پس از ثبت اسناد حسابداری و تایید مدیریت در این دفتر درج کرده و به صورت پلمپ شده در محلی مشخص نگهداری کنند.

تمامی شرکت‌ها و کسب و کارها موظفند دفتر قانونی خود را در موعد مقرر به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند و در صورت عدم ارائه، ممکن است مشمول جریمه و مجازات شوند.

انواع دفاتر قانونی

به طور کلی می‌توان دفاتر قانونی را در 7 دسته مجزا، به صورت زیر تقسیم‌بندی کرد:

·        دفتر روزنامه

دفتر روزانه، دفتری است که کلیه واحدهای اقتصادی موظفند کلیه عملیات مالی خود را به همراه تاریخ دقیق وقوع، مطابق با اصول حسابداری در پایان دوره مالی برای تنظیم سود و زیان ثبت نمایند.

·        دفتر کل

در دفتر کل خلاصه‌ای از موارد درج شده در دفتر روزنامه به ثبت می‌رسد. این دفتر شامل حساب‌هایی است که برای خلاصه کردن و مرتب نمودن رویدادهای مالی واحدهای تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. صاحب کسب و کار موظف است حداقل هفته‌ای یک مرتبه موارد از دفتر روزنامه استخراج کرده و انواع معاملات را جدا نموده و هر کدام را در صفحه‌ای جداگانه از دفتر، به صورت خلاصه به ثبت برساند.

·        دفتر ثبت تجاری

تمامی تجار و شرکت‌های تجاری فعال در ایران، وظیفه دارند از طریق مراجعه به سامانه جامع ثبت شرکت‌ها و تکمیل مراحل ثبت نام، مشخصاتی نظیر: نام و اطلاعات تجار، میزان سرمایه شرکت، شماره پلمپ دفاتر قانونی و … را به طور کامل در دفتر تجاری درج نمایند.

موسسه کیان محاسبان با کمک متخصصان خود، دفاتر قانونی مشهد و تمامی مشخصات تجاری شما را به طور کامل به ثبت رسانده تا مشمول هیچ‌گونه جریمه‌ای نشوید.

·        دفتر مشاغل

دفتر مشاغل یا دفتر درآمد و هزینه، دفتری است که پیش از ثبت هرگونه عملیات مالی، از طرف اداره امور مالیاتی به ثبت می‌رسد. این دفتر شامل بخش‌هایی مجزا برای ثبت تاریخ، شرح معاملات، مشخصات، هزینه، درآمد و مالیات است.

·        دفتر معین

برای تفکیک کامل حساب‌ها و سهولت در دسترسی، از دفتر معین استفاده می‌شود. به عنوان مثال برای حساب‌های دریافتنی دفتری جداگانه تحت عنوان «دفتر معین حساب‌های دریافتنی» نگهداری می‌شود، که رویدادهای مالی در آن به ثبت می‌رسد.

·        دفتر دارایی

تمامی بدهی‌ها، طلب‌ها و دارایی‌های تاجر در دفتر دارایی به ثبت می‌‌رسد. این دفتر وضعیت دقیق دارایی‌های تاجر را در طول یک سال مالی نمایان می‌کند. با کمک این دفتر میزان سود و زیان به شکل دقیقی مشخص می‌شود.

·       دفتر کپیه

قانون‌گذار، تمامی تجار و صاحبان کسب و کار را موظف کرده تا تمامی نامه‌های تجاری و صورت‌حساب‌های خود را که اهمیت قانونی دارند در این دفتر به ثبت برسانند.

سایت دفاتر قانونی

در گذشته برای ثبت دفاتر قانونی مشهد و سایر شهرها، صاحبان کسب و کار باید به ادارات مالیات و مراجع ثبت مراجعه کرده و با صرف وقت و هزینه بسیار اطلاعات خود را به ثبت می‌رساندند.

در حال حاضر افراد می‌توانند از طریق سامانه ثبت درخواست پلمپ دفاتر قانونی، اقدامات لازم مربوط به اهراز هویت را انجام داده و دفاتر تجاری خود را در محل شرکت خود تحویل بگیرند.

چه دلایلی موجب رد شدن دفتر قانونی می شود؟

از جمله رایج‌ترین دلایلی که منجر به رد شدن دفتر قانونی می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده کردن از دفاتر سال‌های پیشین
  • ثبت نکردن کامل فعالیت‌ها
  • ثبت اطلاعات غلط
  • مخدوش کردن مندرجات
  • وارد شدن هرگونه آسیب به پلمپ دفتر

تنظیم دقیق دفتر قانونی در مشهد

تنظیم و ثبت دفاتر قانونی، پروسه‌ای بسیار تخصصی و حساس داشته و باید فرایند آن تحت نظر افراد متخصص انجام بگیرد. موسسه حسابرسی کیان محاسبان، با همراهی متخصصان کارآزموده خود، تمامی خدمات مربوط به تنظیم دفتر قانونی مشهد را پیگیری می‌کند.

در صورت وجود هرگونه سوال و نیاز به پشتیبانی، می‌توانید در هر زمان با مشاوران ما تماس برقرار نمایید.

 سوالات متداول

دفاتر قانونی چیست؟

بر اساس قانون، تمامی صاحبان کسب و کار، موظفند کلیه مبادلات مالی خود را پس از ثبت اسناد حسابداری و تایید مدیریت در دفاتر قانونی درج کرده و به صورت پلمپ شده در محلی مشخص نگهداری کنند.

دفاتر قانونی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

دفاتر قانونی را می‌توان در هفت دسته: دفتر روزنامه، کل، ثبت تجاری، مشاغل، معین، دارایی و کپیه تقسیم کرد.

آیا در صورت عدم تنظیم دفاتر قانونی جریمه‌ای شامل حال صاحبان کسب و کار خواهد شد؟

بله، این جریمه می‌تواند معادل 20 درصد از میزان مالیات و در صورت رد دفتر جریمه‌ای حدود 10 درصد مالیات برای مودیان در نظر گرفته می‌شود.

مجید رضایی
مجید رضایی مدیر سایت