طراحی کدینگ حسابداری | بررسی کامل اصول طراحی سیستم کدینگ حسابداری

همانطور که در هر کار و فعالیتی داشتن نظم و برنامه‌ریزی حرف اول را در رسیدن به نتیجه مطلوب می‌زند، در حسابرسی‌های مالی هر کسب و کار نیز رعایت نظم و ترتیب خاص در ثبت اطلاعات حسابداری، کمک می‌کند که در نهایت انبوه صورت حساب‌های مالی به یکپارچگی برسند. به این منظور، طراحی کدینگ حسابداری مهم‌ترین گام برای سامان بخشیدن به امور مالی و حسابداری یک شرکت محسوب می‌شود.

کدینگ حسابداری به چه معناست؟

کدینگ یا کدگذاری در حسابداری، فرآیند منظم و یکپارچه سازی عملیات‌های مالی و ایجاد دسته بندی در حساب‌ها با ایجاد کدهای مخصوص است که به منظور جلوگیری از شلوغی و بی‌نظمی اطلاعات مربوط به عملیات و حساب‌های مالی، کاربرد بسیار مهمی دارد.

مزایای استفاده از کدینگ حسابداری:

  • منظم و یکپارچه سازی عملیات‌های مالی
  • جلوگیری از خطا در هنگام ثبت عملیات مالی
  • راهنمایی کردن حسابدار با ثبت فعالیت‌های مالی برنامه‌ریزی شده
  • رسیدن به اهداف سودآور و پیشگیری از زیان‌های مالی
  • سرعت بخشیدن به ثبت عملیات حسابداری
مزایای طراحی کدینگ حسابداری

انواع کدینگ های حسابداری:

در استفاده از کدینگ حسابداری، از روش‌ها و اصول مختلفی استفاده می‌شود که عبار‌ت‌‌اند از:

· کدینگ حفظی

یکی از روش‌های کاربردی در طراحی کدینگ حسابداری، استفاده از کدینگ حفظی است که در آن از حروف اختصاری‌ مخفف یک کلمه استفاده می‌شود. مثل: “DT” یعنی “date”.

· کدینگ متوالی

در کدینگ متوالی یا ترتیبی، از اعدادی استفاده می‌شود که یک ترتیب خاصی پشت سر هم دارند. مثلا 00، 01، 02، 03 و… .

· کدینگ سلسله مراتبی

این روش پرکاربرد در طراحی کدینگ، به گونه‌ای است کهاعداد هیچ محدودیت و پایانی ندارند.

درواقع کدهای سلسله مراتبی کدهایی‌اند که حسابدار می‌تواند در صورت نیاز، تا بی‌نهایت آن‌ها را ادامه داده و برای هر بخشی که مشخص می‌کند، با گذاشتن اعشار برای آن زیربخش تعیین کند.

· کدینگ انسدادی

کدگذاری انسدادی یا توده‌ای، به اعدادی گفته می‌شود که برای یک دسته و حساب، استفاده و تعریف می‌شوند.

مثلا اگر کد انسدادی به صورت خوانده شده«۲۰۱۰: دارایی‌های ثابت» باشد، کد ۲۰۱۰ فقط برای هر موردی است که به دارایی‌های ثابت مربوط می‌شود.

· کدینگ وجهی

کدینگ وجهی در طراحی کدینگ، مجموعه‌ای از اعدادی است که نشان‌دهنده یک حساب خاص بوده و فقط می‌تواند نمایانگر یک حساب به همراه زیرمجموعه‌های آن باشد.

کدینگ وجهی

انواع چینش صورت حساب ها:

در طراحی کدینگ حسابداری، سطوح زیر به ترتیب، دسته‌بندی و تعریف می‌شوند:

1. گروه:

گروه دربردارنده حساب‌های اصلی است و به نوعی «تنه اصلی» محسوب می‌شود که شاخه‌های آن یعنی زیر مجموعه‌ها، از این تنه رشد کرده و تشکیل می‌شوند.

دارایی‌ها، بدهی‌ها، حقوق صاحبان سهام، هزینه و درآمدها و… گروه به شمار می‌روند.

 

2. سطح کل

این سطح دربردارنده حساب‌های مربوط به تنظیم گزارش‌ها، صورت حساب‌های مالی و… است که آن‌ها را به زیر مجموعه‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کند.

3. سطح معین

در این سطح نیز تقسیم حساب‌های کل به حساب‌های کوچک‌تر انجام می‌گیرد که این سطح زیرمجموعه‌های حساب‌های سطح کل را جزئی‌تر می‌کند.

4. سطح تفصیلی

سطح تفصیلی نشان‌دهنده ریزجزئیات حساب‌های سطح معین است که با کوچک‌تر کردن آن‌ها حاصل می‌شود.

چگونه طراحی کدینگ حسابداری موجب کاهش حجم کار می‌ شود؟

بررسی صورت‌های مالی و انجام امور حساب‌داری یکی از مسائل پیچیده و چالشی در هر کسب و کاری محسوب می‌شود. استفاده از افراد متخصص و روش‌های مختلف برای ساده کردن پروسه بررسی حساب‌ها راهی منطقی برای کاهش حجم کارها و چالش موجود در این زمینه به شمار می‌آید.

کدینگ در حسابداری

شما می‌توانید با استفاده از تیم متخصص طراحی کدینگ حسابداری، سرعت انجام امور حسابداری را بالا برده و چالش‌های مرتبط با بررسی حساب‌ها را به سادگی پشت سر بگذارید. مجموعه کیان محاسبان با کمک گرفتن از تیم متخصص خود صفر تا صد پروسه طراحی کدینگ را با استفاده از جدیدترین روش‌ها انجام می‌دهد. برای انجام تمامی امور حسابداری خود می‌توانید با ما ارتباط برقرار نمایید.

سوالات متداول

طراحی کدینگ حسابداری چگونه انجام می شود؟

در استفاده از کدینگ حسابداری از روش ها و اصول خاصی استفاده می‌شود. درواقع کدینگ در حسابداری، فرآیند دسته بندی و منظم سازی حساب‌های یک شرکت است که هر کد به نوعی مشخص کننده حساب‌های خاصی است.

آیا کدینگ حسابداری همه شرکت ها به یک صورت است؟

شاید افراد عامه تصور کنند که کدینگ حسابداری شرکت‌ها و حساب‌های آنان همگی به یک صورت انجام می‌شود، اما کدینگ حسابداری سازمان‌ها با یکدیگر تفاوت دارد و به هیچ وجه به یک صورت نیست.

طراحی کدینگ چه مزایایی دارد؟

منظم و یکپارچه سازی عملیات‌های مالی، جلوگیری از خطا در هنگام ثبت عملیات حسابداری، یاری کردن حسابدار برای رسیدن به نتایج سودبخش و پیشگیری از زیان‌های مالی، سرعت بخشیدن به ثبت عملیات حسابداری و… .

مجید رضایی
مجید رضایی مدیر سایت